Veelgestelde vragen

Aandacht

Adverteren draait om aandacht, échte aandacht. En die vind je het meest in de bioscoop. Vergelijkend onderzoek van oogbewegingen op verschillende mediaschermen toont aan dat mensen in de bioscoop 85% van je spot bekijken zonder hun blik af te wenden.

Thuis op televisie kijken mensen nog geen kwart van een reclamespot uit (23%). In de bioscoop is er dus maar liefst 3 keer meer effectieve aandacht dan voor de televisie. Van een online advertentie wordt zelfs maar 1,4% gezien.

Hebben we jouw aandacht? Ontdek alle details over dit vergelijkend onderzoek van Lumen Research en Profacts

www.effectiveviews.be

COVID-19

Net zoals alle cultuurhuizen zullen ook de bioscopen sluiten vanaf donderdag 29 oktober voor een periode van minstens 3 weken. Als bioscoopregie vinden we dat uiteraard enorm jammer. Gezondheid gaat echter voor. We weten dat deze maatregel tijdelijk nodig is en betuigen onze steun en solidariteit aan iedereen die in de frontlinie staat in de strijd tegen het virus.

Alle lopende cinemacampagnes zijn in bespreking met de adverteerders geschorst of uitgesteld.

We blijven positief en kijken met volle moed naar het eindejaar en 2021. Cinema is een medium dat mensen verbindt en meer dan ooit zal dat nodig zijn.

De veiligheid van de cinemabezoekers staat voorop. Bioscoopcomplexen nemen hiertoe maatregelen rond 3 pijlers en passen deze toe op hun manier:

  • Gespreide in- en uitstroom van bezoekers. Bv. 30 minuten voor de aanvang van de film gaan de deuren open. Filmbezoekers worden gevraagd om na de film de zaal zo snel mogelijk te verlaten. De aankoop van tickets gebeurt online.
  • Social distancing tijdens het bezoek: 1,5 meter afstand houden van andere personen die niet tot de eigen bubbel behoren. In de zaal laat je in verschillende complexen 1 of 2 stoelen tussen. In bepaalde zalen laat men ook een rij tussen de gereserveerde rijen leeg. Sommige zalen voorzien plexiglas.
  • Hygiënemaatregelen om de veiligheid van bezoekers en medewerkers te waarborgen. Overal is er handgel beschikbaar. De zalen worden tussen de verschillende voorstellingen door ontsmet. Het dragen van een mondmasker is verplicht, behalve bij het – al zittend – eten of drinken.

Zeker. Uit onze lopende bevraging bij een Belgische steekproef van 16 en 65 jaar blijkt dat mensen naar de bioscoop gaan om hun gedachten te verzetten (33%) gevolgd door een fijne uitstap met vrienden of familie (25%). Cinema blijft een unieke sociale belevenis buitenshuis.

Dat hopen we uiteraard niet. Maar in dat geval vervallen de commerciële voorwaarden en loop je als adverteerder geen risico.

Uit de eerste resultaten van ons lopend onderzoek bij een Belgische steekproef van 16 en 65 jaar zijn er positieve signalen dat – mits in achtneming van de veiligheidsmaatregelen – mensen uitkijken om terug naar de bioscoop te komen. Meer nog, 63% van de trouwe cinemabezoekers zegt deze zomer terug naar de cinema te gaan.

De bioscoopcomplexen voorzien een gespreide in- en uitstroom van bezoekers. De deuren zullen opengaan 30 minuten voor de aanvang van de film. In de komende weken brengen we deze informatie in kaart en krijgen we een duidelijk beeld.

Ja. De bioscoopcomplexen voorzien een gespreide in- en uitstroom van bezoekers. De deuren zullen opengaan 30 minuten voor de aanvang van de film.  Dit is tijdig voor de reclameband.

We zijn in nauw contact met elke bioscoopcomplex binnen ons netwerk en hebben concrete afspraken omtrent de vertoning van de reclameband.

De maximale bezetting per zaal is verschillend van bioscoop tot bioscoop. Gemiddeld zit deze tussen de 30 en 50%. Bekijk hier de maximale bezettingsgraad per zaal.

Ja. Bioscoopbezoekers moeten een mondmasker dragen in de zalen tijdens de vertoning.

Doelgroep

We beschikken over exacte cijfers per bioscoop en per film. Contacteer ons en ontvang de cijfers voor de bioscoop in jouw buurt!

We beschikken over exacte cijfers per bioscoop en per film. Contacteer ons en ontvang de cijfers voor de bioscoop in jouw buurt!

Bioscoopbezoekers zijn actieve levensgenieters! Dankzij onze uitgebreide kennis van de bezoekersprofielen (leeftijd, geslacht, sociale klasse, gezinssamenstelling…) en een filmprogrammatie die zo’n jaar op voorhand vastligt kunnen we goed inschatten welk publiek jouw spot zal zien. Contacteer ons voor jouw specifieke doelgroepenprofiel!

Hoe werkt het

We zorgen ervoor dat concurrerende merken niet vlak na elkaar in de reclameband zitten.

Samen met je bioscoopadviseur bekijk je welke cinemaweken optimaal zijn voor jouw doelgroep en reclameboodschap. Bepaalde periodes of films zullen voor jouw doelgroep extra voordelig zijn.

Onze bioscoopcampagnes worden momenteel per week geboekt, van woensdag tot en met dinsdag voor alle vertoningen die er zijn. Specifieke dagen of vertoningen kiezen kan op dit moment nog niet.

Ja. Je kan in 1 bioscoop adverteren of in een selectie van meerdere bioscopen. Aan jou de keuze. Met 411 zalen in 52 cinema’s bereiken we 92% van de Belgische bioscoopbezoekers over heel Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Je kan bioscoopreclame voeren op het grote scherm in de zalen van o.a. Kinepolis, UGC, Euroscoop, Imagix en Pathé.

Heel eenvoudig. Bekijk hier hoe je in 5 stappen in de cinema kan adverteren!

Impact/ROI

Uit metingen blijkt dat 93% van de bioscoopbezoekers al in de zaal zit wanneer de reclameband begint.

Na afloop van de bioscoopcampagne maakt jouw bioscoopadviseur een rapport op met de exacte bezoekcijfers en gedetailleerde bezoekersprofielen per week per film. Het rapport bevat onder andere informatie over leeftijd, geslacht, sociale klasse en gezinssamenstelling.

Over de reclamespot

Je levert je spot aan minstens 1 week op voorhand. Bekijk hier onze technische fiche.

Bekijk hier onze technische fiche.

Ja, mp4 kunnen we eenvoudig omzetten naar een cinemaformaat (.DCP).

Neen. 30 seconden is de lengte van een standaardspot. Een spot mag korter of langer zijn. De tarieven zullen aangepast worden aan de lengte van de spot.

Zeker. Onze tarieven zijn gebaseerd op een spot van 30 seconden. Duurt de spot langer of korter, dan worden de tarieven aangepast.

Bestaande video’s of reclamespots (.mov, MP4…) kunnen we heel eenvoudig omzetten naar het juiste bioscoopformaat (.DCP). Dat doen we al voor veel klanten en aan een vaste prijs van € 250. Je levert ons jouw spotje aan, wij zorgen voor de rest.

Geen zorgen als je nog geen spot hebt. We hebben een groot netwerk van productiehuizen in jouw regio die kunnen zorgen voor de aanmaak van nieuwe spots. Je bioscoopadviseur begeleidt je hierbij.

Prijs

De tarieven voor bioscoopreclame zijn goedkoper dan je denkt. Het weektarief is afhankelijk van het aantal bezoekers van de bioscoop. Een groter complex met tien zalen of meer boek je vanaf € 1.100 euro, voor een middelgrote bioscoop met 6 tot 10 zalen gelden prijzen vanaf € 250 en in een kleinere bioscoop start je al vanaf € 50 per week. Adverteren in de cinema is gemakkelijk, betaalbaar en effectief, mét een gegarandeerd lokaal bereik.